Skip to main content
Til toppen
Bli totalkunde og få en rekke goder og fordeler. Les mer!
Trøndelags fineste klinikk?

Eiertrioen bestående av Knut Gätzschmann, Rune Denstad og Pål Stakston Kvinge.

Trøndelags fineste klinikk?

Heimdal Tannlegesenter har flyttet inn i store, effektivt innredede lokaler – med en viss hjelp fra Jacobsen Dentals prosjektavdeling. Etter et års drift er deleier og tannlege Knut Gätzschmann og resten av gjengen strålende fornøyd.

Tekst og foto: Erik Valebrokk
Publisert: 18.12.2024


«Wow!»

Det er den umiddelbare reaksjonen når vi kommer inn i Heimdal Tannlegesenters lyse og innbydende lokaler en gråværsdag med duskregn sent i oktober. Været ute er ugjestmildt og surt, men inne møtes vi av smil så store som hele Trøndelag, en rolig atmosfære og innbydende omgivelser. Er dette virkelig en tannklinikk?

– Så hyggelig med besøk, sier Knut Gätzschmann som er daglig leder og eier bedriften sammen med tannlegekollegaene Pål Stakston Kvinge og Rune Denstad.

– Vi er tre eiere, og alle er tannleger. Jeg synes det har en høy verdi med tannleger på eiersiden. Da får du et litt annet fokus. Du ser hva som skal prioriteres, og det er kort vei til beslutninger. Her tenker vi fort, og så setter i gang, sier Gätzschmann.

– Men kom, la meg vise deg rundt, sier den smørblide tannlegen.



Planter og behagelige møbler setter sitt preg på venteværelset.

Det første som møter pasientene er resepsjonsområdet med et stort venterom, der behagelige, myke stoler i nøytrale farger skal få alle til å føle seg tilpass. Venteromslektyren er heller ikke som på andre tannklinikker. Slitte, godt leste og litt for gamle utgaver av Se og Hør og Illustrert Vitenskap er erstattet av praktbøker med naturfotografier fra National Geographic og byhistorie fra Trondheim, for ikke å snakke om innbundne bøker med Pondus og Donald Duck som kan få fart på lattermusklene og distrahere pasienter som er engstelige foran et tannlegebesøk. For de finnes som kjent.


Alle tannlegene benytter CEREC for å tilby digitale skanninger og produsere tannerstatninger på stedet, slik at pasientene ikke trenger å komme tilbake og skifte ut midlertidige tenner med nye.
 

Det er også en stor flatskjerm inne på venteværelset med forskjellig informasjon, vanndispenser og selvsagt pasienttoaletter, både her og inne i selve klinikken. Gätzschmann forteller at de har latt seg inspirere av blant annet hotell og flyplasser i utformingen av klinikken. Han ville ikke ha noen «lukeløsning» der pasientene må snakke gjennom et hull i glasset, og har heller valgt en stor og åpen resepsjonsdisk. Det gir pasienter og ansatte en nærere og mer personlig opplevelse.

På den ene veggen i resepsjonen står det da også «Ekte og personlig» i store bokstaver.

– Det er et slagord jeg har tatt med meg fra den gamle klinikken. Det er verdier som kanskje er enda viktigere nå. Jeg føler at vi kan tilby mer enn mange andre kan, sier Gätzschmann.



På Heimdal Tannlegesenter byr de ikke pasientene på den «tradisjonelle» lektyren akkurat. Her er det ikke et eneste gammelt nummer av Se og Hør å spore. Knut Gätzschmann er strålende fornøyd med den nye klinikken. Bare se på det gliset!

Både han og de to medeierne har styrt mye av prosessen, med god hjelp fra en dyktig interiørdesigner, men det er ikke bare lokalene de har flyttet inn i som er nye. Det gjelder hele bygningen – en stor boligblokk med næringslokaler på bakkeplan.

– Vi hørte om dette prosjektet for syv år siden. Lokalet vi var i da hadde sett sine beste år, og vi hadde spist oss innover i bygget og trengte rett og slett mer plass. Ekstra positivt er at vi da kunne være med og påvirke hvordan arkitekturen inne i bygget skulle bli. Vi kunne legge opp rør og alle de tingene som befinner seg i vegger, tak og gulv, som ikke finnes i et vanlig kontorbygg.

Jacobsen Dentals prosjektavdeling med Stein Arild Myhre i spissen var med fra begynnelsen.

– Vi hadde en lang kravliste. Det gjaldt å tilrettelegge alt perfekt, også i forhold til eventuell driftsstans og slikt. Vi fikk en veldig effektiv planløsning med sterilen midt i klinikken slik at ingen trenger å gå gjennom lange korridorer for å rengjøre utstyr. Samtidig var det viktig å gjøre det trivelig her, og det synes jeg vi har fått til.

Lokalene er store, og Gätzschmann innrømmer at de var litt engstelige for om de tenkte for stort. Heimdal er et lite sted der folk er hva han beskriver som «litt sånn jordnære». Av den grunn fryktet de at enkelte ville se det som negativt at klinikken ble så omfattende, men tilbakemeldingene har vært udelt positive.

Litt humor skader aldri, ei heller i en tannklinikk.


Gätzschmann forteller videre at alle behandlingsrom bortsett fra hos tannpleierne har
digital røntgen som gjør flyten veldig effektiv

 

– Vi får veldig mye skryt, og folk blir overrasket over å se IKEA-møbler. Sånt er også med på å holde kostnadene litt nede og bidro til at dette var gjennomførbart. Vi har doblet arealet og vel så det i forhold til plassen vi hadde før.

Gätzschmann forteller at de fremdeles bor seg litt til, og på spørsmål om de ikke skal ha mer bilder på veggene svarer han at det skal de. Faren hans er nemlig naturfotograf, og tanken er å bruke noen av hans bilder.

Grønne planter pynter opp både her og videre innover i lokalene som har fått hele 16 behandlingsrom – og foreløpig har fem tannleger.

– Alle vi tannlegene har to rom hver, og tannpleierne har ett rom. Det gjør selvfølgelig alt veldig effektivt, men jeg er spent på hvem som blir de neste, sier Gätzschmann og presiserer at de ikke bare kommer til å ansette noen for å fylle opp.

– Vi har hatt runder der vi har lyst ut stillinger og valgt å vente litt lenger til den rette kommer. Det er heldigvis en luksus vi har kunnet unne oss. Gode tannhelsesekretærer vokser ikke på trær, men der har vi vært så heldige at vi har fått plukke fra øverste hylle, vil jeg si. Så tror jeg også det er litt selvforsterkende dette med å ha det positive, gode omdømmet, der man faktisk har det bra på jobb.


Her kan pasienter med tannlegeskrekk slappe av både før og etter behandling. Legg merke til «salaten» under lenestolen i front. Her er det bare å koble til en unit ved behov.

Gätzschmann tror også at pasientene legger merke til den gode stemningen på klinikken, at de går ut herfra og forteller andre om det. Han bemerker at ringvirkningene er gode, og at det også er et poeng å ha den samme gode tonen med leverandørene og andre som er i berøring med Heimdal Tannlegesenter.

– Vårt mål er å være en attraktiv klinikk for alle, både for tannleger som søker jobb, tannpleiere, tannhelsesekretærer, nye og eksisterende pasienter, og alle underleverandørene våre.

Hva er så hemmeligheten bak den gode tonen på klinikken?

– For det første tror jeg det går litt på ledelsen, måten vi jobber på. Det er ikke noe hierarki, og kommer du til oss og ser rundt lunsjbordet, kan du egentlig ikke se hvem som har den og den utdanningen eller statusen og sånt noe. Vi klarer å være et team der alle hjelper alle, uten noen konkurranse oss imellom. Alle drar i samme retning, og fokuset er på pasientene.

Gätzschmann beskriver gjengen sin som en gjeng med fagnerder. Det hender at de blir sittende utover kvelden og diskutere fag mens de tar en øl, og han forteller at det er stor takhøyde – både for å snakke fag og hygge seg med den ølen. De ansatte er også involvert i sunnere fellesaktiviteter som Winterrun nå i februar.


Det er ofte veldig høy latter her, og det var også en viktig del av planløsningen, at rommet der vi
sitter og flirer og har det artig skal være en frisone.

 

– Da er vi ute og springer litt, så kan vi gå på pub etterpå, sier han med et stort smil.

Selvfølgelig må de likevel følge visse spilleregler.

– Vi har jo medarbeidersamtaler og sånt som er lovpålagt, men vi er veldig på hugget med å passe på at folk har det bra her. Det er viktig å være litt rund i kantene og ikke så rigide i regelverket. Har det skjedd noe på hjemmebane for eksempel må folk få lov til å gå litt tidligere hjem, sånne ting. Jeg tror jeg kan si at vi er rause på alle mulige måter.


«Ekte og personlig» skal det være hos Heimdal Tannlegesenter. Her er gjengen samlet, fra venstre tannhelsesekretær Jeanette Myrland, tannhelsesekretær Hege Ydse, tannlege Katharina Renner, tannpleier Linn Irene Frengen, tannpleier Mia Siren Grøndahl, tannhelsesekretær Wenche Rømen, tannlege Pål Stakston Kvinge, tannlege Rune Denstad, tannhelsesekretær Hanne Berg, tannhelsesekretær Jeanette Berg Harrang, tannlege Knut Gätzcshmann, tannhelsesekretær Lene Buvarp og tannlege Sander Landrø. Tannhelsesekretær Tove Opphaug var ikke til stede.

Gätzschmann fører oss gjennom det hypermoderne tannlegesenteret. – Her er mitt behandlingsrom, eller det ene da, sier han leende og viser inn i rom nummer 2, med frostet glass som skjermer for innsyn fra den store og brede korridoren, men sikrer gode lysforhold.

– Alle behandlingsrommene er helt like. Det har vi gjort bevisst slik at det skal kunne gå an å jobbe hvor som helst. Vi har solskjermer, og lysene kan dimmes for å gi en roligere stemning hvis en pasient må sitte og vente litt. Klinikken er bygd for å gjøre det trivelig. Det er jo mange som kvier seg for å gå til tannlegen og sliter med tannlegeskrekk.
 


På den ene veggen i resepsjonen står det da også «Ekte og personlig» i store bokstaver.
 


Uniten pasienten blir satt i er en flunkende ny og komfortabel Sinius CS fra Dentsply Sirona, en av fem nye slike uniter Heimdal Tannlegesenter kjøpte inn til de nye lokalene. De tok også med seg fem uniter av samme modell kjøpt inn mellom 2013 og 2018 fra den gamle klinikken, og har i tillegg gått til anskaffelse av to uniter av den noe enklere, men like fullt driftssikre og bunnsolide modellen Intego CS. Her skorter det altså ikke på utstyret.

– Jeg ble på en måte tvunget inn i Dentsply Sirona-verdenen da jeg begynte å jobbe på Heimdal Tannlegesenter for mange år siden, minnes Gätzschmann. – Jeg var vant til å jobbe med annet utstyr på tidligere klinikker som var greit, men da ble jeg møtt av Sirona. Jeg merket at det var litt tightere, at det virket mer solid og driftssikkert. I årene jeg har jobbet med Dentsply Sirona har vi praktisk talt ikke hatt noen driftstans. Vi så også at stolene vi ikke tok med fra den gamle klinikken hadde passert 15 år, var veldig godt brukt og fortsatt i drift.


Alle behandlingsrommene på Heimdal Tannlegesenter er identisk innredet, lyse og fine, og alle er utstyrt med uniter fra Dentsply Sirona, de fleste av modellen Sinius CS. 
3D-røntgen med Axeos hører hjemme på en moderne tannklinikk.

Han forteller at de har budsjettert med at utstyret skal holde i 10-15 år.

– Vi har høye forventninger til Dentsply Sirona, men vi ser jo at det går bra med utstyret, og er det noe som går galt kommer noen fra Jacobsen Dental, med bil eller fly eller hva det måtte være. Av teknisk utstyr bruker vi vel så å si hundre prosent Dentsply Sirona nå, sier han.

Gätzschmann forteller videre at alle behandlingsrom bortsett fra hos tannpleierne har digital røntgen som gjør flyten veldig effektiv, og det fører oss naturlig til OPG/CBCT-rommet.

– Dette bruker vi flittig. Igjen, det er Dentsply Sirona-utstyr, og vi er veldig fornøyde med å ha et sånt rom. Det er veldig fint å ha 3D-røntgen, og det er en solid oppgradering fra forrige klinikk. Det betyr også at vi henviser mindre og kan utføre kirurgi her, som implantat- og visdomstannkirurgi for eksempel, sier Gätzschmann.

Ved siden av ligger «avslapningsrommet», behandlingsrom nummer 16. Det er foreløpig fritt for tannlegeutstyr, og innredet svært annerledes enn de øvrige 15. Her kan nervøse pasienter med tannlegeskrekk sitte i myke stoler og se på TV, lese eller bare falle til ro i den avslappende, lune atmosfæren.

– Det blir brukt daglig, så jeg er litt redd for den dagen vi trenger rommet til en unit. Hva gjør vi da? undrer den blide tannlegen med en liten latter og viser oss hvordan ledninger og alt er på plass, slik at det bare er å sette inn en unit og kjøre på.

– Her kan pasientene slappe av før behandling. Vi gir dem iblant en beroligende tablett, og de kan komme tilbake hit når de er ferdige for å samle seg. De har gjerne med seg følge, så her har de det fint med myke stoler og koselig stemning.


Det er aldri kø på sterilen, det sørger både størrelsen på rommet og tilgangen på utstyr for.

Gätzschmann forteller videre at både den generelle kompetansen hos tannlegene på senteret og alt utstyret klinikken besitter, innebærer at de slipper å henvise så mange pasienter.

Alle tannlegene benytter CEREC for å tilby digitale skanninger og produsere tannerstatninger på stedet, slik at pasientene ikke trenger å komme tilbake og skifte ut midlertidige tenner med nye, og Gätzschmann er også utdannet tanntekniker. Både han og kollega Katharina Renner utfører dessuten implantatprotetikk.


Han forteller at de har budsjettert med at utstyret skal holde i 10-15 år.
– Vi har høye forventninger til Dentsply Sirona, men vi ser jo at det går bra med utstyret, og er det noe som går galt kommer noen fra Jacobsen Dental, med bil eller fly eller hva det måtte være.
 

– Her er det god plass, sier Gätzschmann og slår ut med armene. Vi befinner oss nå på sterilen, «hjertet i klinikken», som han omtaler den.

– Tanken er at her skal ingen stå og stange i noen kø. Utstyret er likt på begge sider av rommet, med unntak av det er én autoklav på den ene og to på den andre. Det er godt med både skuffer og skap her, og fremdeles skuffer som er ubrukt. Jeg synes det er et kvalitetstegn at det ikke er stappfullt overalt.

Også forbrukslageret er romslig så det holder. Det befinner seg i et stort rom bak sterilen, og varene er oversiktlig plassert i hyller og knyttet til Jacobsen Dentals eget lagerstyringssystem Castra.



Tannhelsesekretær Hanne Berg med adm. dir. Thomas Løbben og salgssjef Sissel Bjella fra Jacobsen Dental. Heimdal Tannlegesenter har et stort og oversiktlig lager med forbruksutstyr, knyttet opp mot Jacobsen Dentals eget lagerstyringssystem Castra.

Castra løser mange problemer på en tannklinikk, også på Heimdal Tannlegesenter. I en hektisk hverdag – for hektisk kan det være – er det ofte krevende å holde oversikt over antall beger, spritkluter eller spyttsugere som til enhver tid er på lager – og å vite når du må bestille for at tannlegene ikke skal risikere å gå tomme for viktig forbruksutstyr.

Sist, men ikke minst – og dette er viktig for trivselen hos de ansatte – blir vi vist inn på det eksepsjonelle pauserommet. Her er et stort langbord dekket til lunsj, det er usedvanlig høyt under taket, og belysningen mer dempet enn ellers på klinikken. Det er rett og slett veldig koselig og lett å forstå at man kan bli sittende igjen her med en øl etter at arbeidsdagen er forbi.

– Her har vi felles lunsj hver dag, sier Gätzschmann. – Som du ser har vi litt størrelse på rommet her. Det gamle pauserommet vårt var veldig lite, på godt og vondt, men her har vi virkelig muligheten til å sitte sammen og hygge oss, og debriefe litt innimellom.


– Vi spiller brettspill her også, smetter tannhelsesekretær Wenche Rømen inn. – Akkurat nå går det i Secret Hitler. Det er veldig engasjerende.

– Wenche har ofte vært Hitler da, sier Gätzschmann og skoggerler.

– Det er ofte veldig høy latter her, og det var også en viktig del av planløsningen, at rommet der vi sitter og flirer og har det artig skal være en frisone. Det skal ikke være et venterom på den andre siden av veggen der pasientene hører at vi råflirer, så vi har plassert det langt unna.

– Og er det godt isolert?

– Det er godt isolert, avslutter Knut Gätzschmann.

Lenker
Min side